A Muzemot ma az alapito lanya, Judit vezeti, es termeszetesen O volt a rendezveny hazigazdaja. Ime nehany pillanatkep rola es hazank tengereszeirol. Ezzel kivanunk meg sok boldog evet, sok-sok latogatot es meg annal is tobb valora valtott kivansagot
Júli 12-én, szombaton tartotta a Hajozastorteneti Muzem (Zebegeny) az alapitasanak 30. evfordulojat. Az unnepsegre Meder Aronnal es rendezo baratommal, Marton Zolival erkeztem. A rendezveny nagyon csaladias legkorben telt, es igen meghato volt. Minden hajozas irant erdeklodonek ajanlom a Muzeum felkereseset, igazan egyedi es lenyugozo gyujtemennyel rendelkezik (meg egy kivansagokat teljesito totem is van!). A Muzemot ma az alapito lanya, Judit vezeti, es termeszetesen O volt a rendezveny hazigazdaja. Ime nehany pillanatkep rola es hazank tengereszeirol. Ezzel kivanunk meg sok boldog evet, sok-sok latogatot es meg annal is tobb valora valtott kivansagot
0 Comments
Idezem Ricsit (Skype): "nezegettem harom oran keresztul, majd megittam fel uveg rumot es hat ora alatt kint volt"
Mikozben mi az adriai gyakorlotoran voltunk - mint tudjatok - valami problema adodott Hound motorjaval, uton az Azori-szigetek fele. Mire Ricsiek a floresi kikoteshez ertek, mar teljesen uzemkeptelen volt. A megerkezesuket kovetoen egyeztettunk Ricsivel, aki mondta, hogy sajnos nem lehet meguszni a motorkiszerelest, mivel a problemas resz eleresehez szet kell huzni a motort es a valtot, amit ugyebar csak kivett allapotban lehet. Az eredeti terv az volt, hogy Floresrol motorhasznalat nelkul athajoznak Hortara, mert ott jobb az infrastruktura es konnyebb a mutetet elvegezni. De ahogy fent olvashattatok, Ricsi megsem vacakolt, a tettek mezejere lepett :) Duhitette a kialakult kiszolgaltatott helyzet, nem vart tovabb, sziket fogott, torlest kert es pikk-pakk mar tul is volt a fekely feltarasan. Allitolag (mondjuk egyaltalan nem csodalkozom) a helyiek a muvelet csodajara jartak, mert sokmindent lattak mar, de olyat meg nem, hogy vitorlazo egyszal maga, szakember nelkul kikap egy komplett hajomotort :) es kifekteti a molora. Ha idaig meg nem lett volna, eztan biztos nagy respektje lett Ricsinek. A szetszerelesnek koszonhetoen megkerult egy bunos alkatresz (3. kepen), ami meg is lett rendelve Angliabol. Persze ezzel is adodnak bonyodalmak, de mar uton van Hortara. Egy ujabb megoldando feladat lesz, hogy az alkatresz atjusson Hortarol Floresre. Ricsiek amugy nagyon jol erzik magukat, a hely allitolag zseinalis. Ez a het is eltelt... Nagyon jol ereztuk magunkat az Adrian! Aron igazan kitett magaert egesz heten, rengeteg tapasztalatot gyujtottunk mind elmeleti, mind gyakorlati szempontbol: volt gyenge és erős szeles, navigációs, horgonyzási, bólyára állási, kikötési, "ember a vízben", vitorlaállítási és még miminden gyakorlat, nappali és éjjeli menet, plusz elmélet, tanulás, próbavizsga. Mindennek koszonhetoen mindketten (Szilvi és én) sikeres vizsgat tettunk a zadari kikötő-kapitanysagon - miközben a srácok nagyon szurkoltak nekünk B-) -, azóta várjuk a tengeri B (12 tmf) jogosítványunk megérkezését :-). Ja, és tiszteletbeli "PRO-Csavo" lettem, allitolag igazolast is fogok kapni rola... a megtett utvonalunk: Milna (Brac) - Mali Drvenik - Tiljat - Murter - Pasman - Iz - Sali (Dugi Otok) - Malat - Zadar - Kastela - Milna (Brac)
A szombati talalkozo utan vegul vasarnap reggel futottunk ki Milnarol (Brac-sziget) az egy hetes gyakorloturara; Aron kapitanysaga mellett negy tizenpar eves fiu, egy tanarno es mi vagyunk az legenyseg. Kedd van es ez a mai az elso kikotoi kikotesunk. A fiuk elvonasi tuneteit vegre enyhiti a net.
Aron kemeny kikepzesben tartja a csapatot: oras/fel oras valtasokban kormanyzas minden szelviszonyok kozott, nappal es sotetben, bolyara parkolas, kikotoi es 'ember a vizben' manover (amihez a hitelesseg es ateles erdekeben Adam egy fenderbol eletre keltette Bob-ot) es a tobbi. A hajon a demokracia (ahol bizonyos helyzetekben vannak egyenlok es egyenlobbek) es jokedv uralkodik, joltartasunkrol es a gyerekek szarazfoldi unalommentessegerol Tunde gondoskodik. Ime a csapat: Aron, Tunde, Adam, Dadu, Mate, Ors es mi. A "hound" itthon maradt legenysege azaz mi (Szilvi, Bence) ma indulunk az egyhetes gyakorlo turankra Meder Aronnal. Mind a ketten nagyon vartuk mar ezt a lehetoseget, kicsit nehezen, de most vegre osszejott. Megprobalunk majd hirt adni magunkrol. Kozben Ricsieknek szurkolunk, hogy minden rendben legyen a "hound"-al... "Carina" Aron hajoja amivel harom ev alatt kerulte meg a foldet
20 nap utan szerencsesen, de mint alabb olvashatjatok, nem tul konnyen megerkezett a Virgo csalad Flores szigetere. Sajnos beszlni meg nem tudtunk, csak az alabbi level jott Ricsitol.
"Hali! Hááát, a maiérkezés igen húzós volt... Viaros szélben értünk a sziget közelébe hajnalban, és az öbölbe behajózáshoz beröffentettem a motort. Már majdnem bértünk a kikötőbe, amikor puff, leállt, és utána meg sem nyikkant. Jobbról sziklazátonyok, balrólegy horgonyzó katamarán. Rángattam vissza a viharfokot, de közbe láttam, hogy elcsúszunk pont a akatamarán mellett, így vissza a horgonyhoz. 36 méter mélységbe ledobtam az 50 méterláncot, és még remegve csúszott a horgony, így előbb a kezem ügyében lévő köteleket kötöttemösssze, majd a mási horgonyról a +10 méter láncot és 40 méter kötelet, ami elég volt. A szélgenerátor úgy fütyült, mint egy gőzgép, és folyamatosan le is szabályoztamagát. Mikor már minden rendben volt, megnéztem a manuálban, hogy 50 csomó felett szabályoz le... Délutánra lecsendesült, és fordult a szél, így az egyik, Bermudán megismert francia arc -Pascal- segített a dingijével bevontatni a hajót a kikötőbe, ígymost éppen megiszok egy sört, aztán elkezdem szétturni a motort. Ha még ébren vagy írj rám, holnap sajna nem nyit ki az internetes hely 9 óráig, ami otthon már dél (kb) - de az az érzésem, hogy itt leszünk még amikor hazaérsz... A hely gyönyörű, egész olcsó, de azért remélem nem szívat meg a motor nagyon... üdv!" "Haho,nem nyulok a motorhoz erkezesig,mert le kell bontani a kihajtast,valtot.Floresre megyunk,felhos az ido,kicsi a szel igy nincs energia.Megvagyunk egyebkent" A hajon alapvetoen harom energia forras van. Fel van szerelve egy napelem, ami napkozben tudja tolteni az akksikat (feltetelezve hogy sut a nap), van egy szelgenerator ami tulajdonkeppen ejjel-nappal tudja tolteni az akksikat (feltetelezve hogy fuj a szel) es van ugyebar a motor, aminek a generatora is kepes tolteni az akksikat (feltetelezve hogy az mukodik) Na marmost Ricsi szavaibol arra lehet kovetkeztetni, hogy jelen pillanatban 3 lehetosegbol harom nem jo :) Szerintem nincs nagy ok az aggodalomra, mert a szel, a nap barmikor visszaterhet, aztan Ricsi meg az indulas elott emlitette, hogy biztos ami biztos alapon berakott egy tartalek akksit, illetve veg-veg szukseg eseten a motort is be tudja inditani, ha annyi energia se lenne ami a navigaciohoz feltetlen szukseges. A kep forrasa: Virgo csalad Mar nagyon kozel vannak, Csutortok kornyekere varhato a kikotesuk
"Hello, kellemetlensegek adodtak" Mikor elolvastam Ricsi szavait azonnal keresztbe allt az a bizonyos. Villam sebeseéggel cikaztak a gondolatok a fejemben: sullyedni csak nem sullyednek, azert azt meg sem igy irna :) utana az jutott az eszembe hogy lehet h valami parti orseggel futottak ossze es gond adodott a hajo papirjaival, bar ez is eleg valoszerutlennek tunt (akkor meg eleg tavol voltak mindentol), epp elkezdtem irni Neki a valasz sms-t amikor csongott a telefonom. "Na halo Bence" "Szevasz Ricsi mi ujsag?" Megtudtam, hogy valami a motor kornyeken nem stimmel. Pontosabban valahol a kihajtas-valto kornyeken. Ricsi elmeselte, hogy par napja mikor motort inditott, hallott valami furcsa hangot ami utan vizsgalodni kezdett, es fem reszeleket velt felfedezni - ha jol ertettem a kihajtas kornyeken. Ez sajnos nem jo hir. Ott a vizen nem tud hozzanyulni, ezert megprobalnak motor inditas nelkul eljutni a kikotoig, nehogy fokozodjon a problema. A kep forrasa: Virgo csalad
|
Hound positionClick on below map to see entire 2014 voyage
Archives
July 2015
Stories
All
|