A tegnapi "regeneralo" vacsora utan egy kiados alvas kovetkezett. Reggel nyolcig mint a kisangyal, ugy aludtunk. Felkeles utan kb. 12-ig valahogy senki sem erolette, hogy csinaljunk barmit is. Mindenki doglott az agyaban, olvasgatott, netezett stb. Del korul aztan ravettuk magunkat, hogy hozzafogjunk a napi teendoknek, termeszetesen a "csak szepen, atgondoltan, semmi kapkodas" felkialtassal. A mosast......teregetes kovetteA fock is szaradTankoltunk, mosogattunk, takaritottunk, rendet raktunk, (remeljuk) veglegsen megoldottuk a WC-mizeriat. A kikoto epuleteKora delutan Andris, a szarazfoldi hajoszakacs osszerakott egy zsenialis rantottatEstefele aztan elmentuk a mai salatabeszerzo korutraEstere aztan megjott a beigert vihar: teljes erovel tombol a szel, a lekotott hajot tepi, cibalja rendesen. Az eso is omlik. Vicces volt, mikor nagyon bedurvult a szel aggodo tekintettel neztunk egymasra Ricsivel, hogy "hu ha mi lesz ebbol" (mit rongal meg, mi torik, mi szakad, fog-e a kotel stb.). Andris meg nagy vigyorogva jott, es azt mondta: "na sracok, itt en vagyok otthon, latom, hogy fostok, majd en megoldok mindent" :) :)
Tervezgetunk, szamolgatunk a lehetseges tovabbindulasunkrol. Van tobb terv is, de majd csak reggel, az uj idojarasi jelentesek fuggvenyeben fogjuk eldonteni, hogyan tovabb. Elvileg a szel majd befordul eszakira, ami nekunk jo, hisz hatszellel tudnank majd haladni delnek. Viszont meg kerdes, hogy az idojaras engedi-e majd, hogy holnap szellel tudjunk indulni, vagy sem. Lehetseges, hogy az idojaras nem enyhul, erre volna egy masik lehetoseg: az intercoastal waterway (ICW). Ez egy összesen kb. 3000 merfold hosszu (nekünk persze csak egy kis szakaszt kéne ezen megtennünk :-)), hajozhato, reszben mesterseges csatornarendszer az Atlanti-ocean nyugati partjaval parhuzamosan, viszont ezen kizarolag motorral lehet haladni. Ahogy neztuk az ejszakai hajozas eleg veszelyes lehet, igy csak nappali elorehaladassal lehetne (ket nap alatt, azaz 2X12 oraval) szamolni. Ez alatt kb. ugyanannyi merfoldet tudnank megtenni, mint kint a nyilt vizen egy nap alatt. Tehat koltsegeket tekintve: a) ha rossz az ido es holnap elindulunk az ICW-n, akkor van 2 napi uzemanyag koltseg es valahol estere ki kell kotni; vagy b) maradunk, fizetunk Beaufortban meg egy nap marina dijat, varva, hogy a rossz ido elmenjen. Megerkeztunk!!!!!! Ujra szarazfold, a harmadik kikotes... Roviden: Lefurodve, hajat mosva, tiszta ruhaban, megvacsorazva, alvasra keszen :))) Kicsit bovebben: Talatunk egy nagyon olcso, nagyon szuper marinat itt, Beaufortban. A kotelezo korok, mint furdes stb. utan besetaltunk a "varosba" valami zoldseg-fele utan. Mind a harman teljesen ki voltunk ehezve egy jo kis salatara. Amiota uton vagyunk csak konzerven es instanton elunk. Andris nem volt rest, ez elso adando alkalommal meg is kerdzett egy helybelit, hogy tud-e valami jo helyet ahol arulnak salatat :) Tudott. Olyan szerencsenk volt, hogy korlatlan salata fogyasztas jart a foetelhez. Mi ki is hasznaltuk a lehetoseget, degeszre zabaltuk magunkat :) Az elso adagA foetelNa meg egyMikozben elveztuk a mennyei falatokat, a mellettunk levo asztalnal ulo helyi fazon (George) azonnal szobaelegyedett velunk. Olyan jo fej volt, hogy fel is ajanlotta a segitseget: vacsora utan elvitt egy szupermarketbe bevasarloni, illetve utana az osszes motyokkal haza is vitt minket a Marinaba :) Elkepesztoen nyitottak es jo fejek az emberek Amerikaban. Ez ugyebar harom kikotesbol mar a masodik alkalom, ahol ilyen szerencsenk volt :) Ennek koszonhetoen holnap fel nappal tobb idonk marad minden mas dologra. Ja es persze mondta George, hogy ha barmire szuksegunk volna hivjuk es segit :)
Utunk idaigi legnehezebb szakasza van mogottunk, egy ujabb 48 oras vitorlazas.
Tegnap delelott meg siman ment minden, kozelitettunk a Hatteras fokhoz (Cape Hatteras). Volt bennunk nemi felsz, mert nem egyertelmu a kerules. Olyannyira nem, hogy Chris egy helyi baratja (Rob Johnson, a Rival tulajdonosok szovetsege amerikai tagozatanak elnoke, akinek egy szinten Rival 34-es hajoja az egyik kozeli kikotoben all :-)), aki nyomonkoveti az utunkat, rank is irt egy emailt, tippet adva a kerulesre. Eleg alattomos hely, mert egy oltari kiterjedesu mozgo homokpadka az egesz fok kornyeke. Egy igazi hajotemeto. A terkep megszamlalhatatlan roncsot jelez. Szoval probaltuk a leheto legnagyobb rahagyassal kerulni - ez latszik is a nyomvonalunkbol - ami azert a szel, a hullamok es a szembe aramlas miatt sem egyszeru. A fokkerules utan delutantol elkezdett erosodni a deli szel, ami szamunkra nem sok joval kecsegtetett. Este hetre mar olyan erovel fujt a szel, hogy a masodik refsorra kellett szukiteni a vitorlameretet. Andris szegeny megint a kabinba menekult, zacskoval a kezben, amit uriteni is kellett... Este 10 ora korul meg erosodott a szel, 20 csomo fole, ami itt az oceanon elkepeszto hullamzast eredmenyez. Kenytelenk voltunk Ricsivel felrakni a 2. forstagot amire fel tudtuk huzni a viharfockot. Ez a muvelet nem volt stresszmentes. Folyamatosan soportek a hullamok a decken, teljes erovel kellett kapaszkodnunk, a hajo fel-le szorfozott a hullamokon. Persze mind a ketten ki voltunk kotve. Nagy nehezen felhuztuk a vitorlat, igy mar stabilizalodott a hajo, de sajnos mindenkepp kreuzolni kellett egesz ejjel, hogy a kovetkezo, hasonloan veszelyes fokot is (Lookout Bight, mar a neve is baljos...) jo szogben keruljuk. Mig mondjuk a Balatonon elmeny a kreuzolas, addig itt buntetes. Olyan erok lepnek fel es akkora hullamok amiket nem is tudok leirni. Szoval nagyon kivett minket a tegnap ejszaka. Szerencsere Ricsi kemenyen allta a sarat, nelkule nem tudom mi lett volna... Reggelre kicsit csitult a szel, viszont a hullamzas megmaradt. Kozben szerencsesen elkerultuk a masodik fokot is, es ra tudtunk fordulni a partra. Igy egy kicsitt jobb a menet mert kb. hatulrol kaptuk a hullamokat, de sajnos ez az egytestu nagy hatranya: nagyon nehez stabilizalni, ha nincs megfelelo hatszel. Most is epp jobbra-balra billegunk, ami megint csak eleg sz... Szoval elegge elnyutt a csapat, alig varjuk, hogy vegre kikothessunk. Szamitasaink szerint delutanra erunk a Beaufort-i kikotobe, ahol az elorejelzes szerint ket napot kell majd dekkolnunk, hogy elengedjuk a viharokat. Asszem most nem banjuk mert igencsak rank fer a pihenes... Ismet 24 oraja vagyunk uton, lassan kozeledunk a Cape Hatteras-hoz (Hatteras fok). Nem sok minden tortenik itt velunk a hajon, csak a szokasos dolgok. Andris tegnap megint kicsit bizonytalan volt, igy vallaltam a hajoszakacs feladatot. Csirkes, borsos, ragus, indiai rizses egytaletel volt a menun. Hogy honnan volt csirkenek? Termeszetesen konzerv, ami viszont nem is volt rossz. A mai nap is eleg jelentos a hullamzas, igy Andris megkert, ha lehet inkabb majd en fozzek :) Folyamatosan probalunk halat fogni. Idaig teljes a kudarc, de nem adjuk fel, elobb-utobb sikerrel fogunk jarni. Ja, tegnap lattam hullo csillagot (mondjuk nem sikeres halfogast kivantam... :) ) Ricsivel is minden rendben, asszem leginkabb itt kint a vizen erzi magat igazan elemeben.
A mai napot az idojaras miatt a kikotoben kellett tolteni, amit nem bantunk, mert menet kozben adodott par problema: - szelkormany nem vitte pontosan a hajot - a motor neha nem "kopte a vizet" - a wc nem mukodott rendesen - vitorla szaritas - elektromos aprosagok A legfontosabb termeszetesen a motor kerdese volt. Sajatos es osszetett problemaval allunk szemben. Semmi nem egyertelmu, igy nem akartunk kapkodni holmi szervizzel stb. Lepesrol-lepesre mentunk, probaltuk megerteni a problemat. Egyeztettunk Chrissel, tanulmanyoztuk a motor leirasat. Vegul arra jutottunk, hogy nagy valoszinuseggel nincs semmi baj, csak mikor kint vagyunk a nyilt vizen, akkor a kipufogon keresztul, a nagy hullamzas kovetkezteben vissza tud levegosodni a rendszer, ezert lehet az, hogy a kikotoben meg minden rendben, viszont kint mar nem, illetve egy ido utan viszont megis igen, egyszer csak elkezdi kopni vizet. A rogtonzott megoldas: gyartottunk egy dugot, amit ha leallitottuk a motort akkor bedugunk majd a kipufogoba :) Nagyon remeljuk, hogy tenyleg ez a problema... A szelkormanynal is (remelehetoleg) megtalaltuk a ludast, illetve ha mar ott jartunk, kicsit tuningoltunk is rajta: gyartottunk egy tavtartot a jobb illeszkedes miatt. Alapanyag hijan maradtam a jo oreg, bevalt modszernel: elmentem gubizni. Meg is talatam egy kupak formalyaban a megfelelo alkatreszt, raadasul meg egy "1" dolarost is talaltam mellette :) Tuti szerencset hoz majd :) Ricsi hosiesen felaldozta magat a budi rendbe tetelere, sikerrel is jart :) Az elektromos dolgok csak aprosagok voltak, kabelek rogzitese, radio fixalasa stb. Elerkezettnek lattuk az idot, hogy foglalkozzunk a boci motorjaval is. Felszereltuk a gumicsonakra, gondoltunk megyunk egy probakort vele. Termeszetesen, ahogy lenni szokott, nem mukodott :) beindult, felbogott, majd lefulladt. Ketutemurol leven szo, azonnal elojottek a Romet motoros idok, a vegelathatatlan szivasok, karburator pucolas, gyertya takaritas stb. Nem is kellett tobb, par perc alatt mar miszlikben volt a Nissan motor. Andris nagy segitsegemre volt a szerlesben. Kitakaritottuk a karburatort, fuvokat, gyertyat, majd osszeszereles utan ujra probalkoztunk egy inditassal. Lass csodat "pocc-roff" es mar pattantunk is egy probakorre :) Andris elso kerdese (vedett marinaban) mentomelleny nem kene? :) :)
Sikeresnek mondhato napot zartunk, remeljuk mind a motor, mind a szelkormany rendben lesz. Hajnalra tervezzuk az indulasunkat. Eleg nagy ut all meg elottunk. Szeretnenk minel elobb megkerulni Cape Hatteras-t. Az idojaras eleg valtozo lesz a napkoban, igy megint sakkozni kell majd a tavokkal, kikotesekkel. Az idojaras enyhulese miatt innentol, ha egy mod van ra, szeretnenk kerulni a marinakat, es lehetoseg szerint inkabb horgonyozni fogunk. Csutortok reggelre viradora valami egeszen mas fogadott minket, mint az elmult napokban. Mar ejjel ereztunk valami furcsat a levegoben, mintha a tavasz illata csapott volna meg minket. De akkor meg ugy gondoltuk, biztos mi magyarazzuk bele. Aztan reggel valami csoda torten: minden kisimult, a homerseklet ugrott legalabb tiz fokot, ragyogo egbolt, verofenyes napsutes. Azonnal ledobtuk a rajtunk levo retegek jelentos reszet, sot mezitlabra vetkoztunk. Fantasztikus elmeny volt. Es ha mind ez nem lett volna eleg... ...orakon at delfinek kovettek minket. Eloszor csak tavolrol. Aztan leallitottuk a motort, hogy ne zavarjuk oket (raadasul a szel is kedvezett, hogy vitorlazzunk) es mintha ertettek volna: kozelebb jottek, neha karnyujtasnyira voltak tolunk. Norfolk kozeleben jelentosen nott a hajoforgalom: rengeteg tanker, aruszallito, illetve katonai hajoval talalkoztunk. Elhajoztunk az elkepszto hidrendszeruk mellett is, ami a Chesapeake-öböl ket oldalat koti ossze Cape Charlesbol Norfolkba. Hosszu kilometereken keresztul megy a tenger felett az autout, aztan tobb helyen alabukik a tengernek, szabadon hagyva a hajok utvonalat. Szerencsenkre a reggeltol tarto szelnek koszonhetoen a tervezettnel elobb ertunk Norfolkba, ahol azonnal megtalaltuk a helyi marinat. Szinte meg le se kotottuk a koteleket a bikakhoz, de mar jottek a helyi "arcok", a "hi havarjuhonnanvagymerremesz, segitunk, van kocsink, elviszunk vasarolni" stb stb. Szoval tenyleg mindenki nagyon kedves volt. Tobben a hajojukon elnek itt a kikotoben. Volt, akinek ha jol szamolom legalabb 4 hajoja all itt... Ok is itt elnek, egy megagiga motoros jacht-on. Velunk szemben egy hatalmas katonai tamaszpont van, akkora hadihajokkal amiket meg eletemben nem lattam. Reggeltol-estig jonnek-mennek a furcsabbnal furcsabb jatekszereikkel. A legparnastol kezdve, a bizarr hajokon, motorcsonakokon keresztul minden van itt, amit csak el lehet kepzelni. A kikoto nagyon szuper, vegre tudtunk tisztalkodni :) A sor olcso, ugyhogy nincs okunk panaszra :)
Az elorejelzes csak egy delutani indulas lehetoseget vazolta elenk, igy reggel megjarattuk magunkat egy setaval a kornyeken. Eloszor is elmentuk a halaszok kapitanyahoz viszonozni a tegnapi nagyvonalusagat. Szereny lehetosegeink miatt csak egy aldomas italra futotta. A kikoto kozvetlen kozeleben volt egy baromi helyes kis bolt, ahol epp a nyitashoz keszulodott egy kedves holgy. Azonnal le is szolitott, es korulbelul a masodik mondat utan kiderult, hogy Magyarorszagrol szarmazik dednagyapai agon. Rogton beinvitalat a boltba, es finom alma teaval kinalt minket. Mikozben Andrissal bent a boltban tatottunk a szankat a sok gyonyoru latnivalo kozott, Ricsi sem tetlenkedett a kikotben: ratalalt Puskasra aki szinten magyar szarmazasu, nagyanyai agon. Gyorsan tartottunk is egy rogtonzott magyar talalkozot :) Andris, Boltos holgy, Puskas, a kikoto fonok (nem vicc :), RicsiInnen aztan az ocean partja fele vettuk az iranyt. A tegnap reggeli motor problema megoldodott, azt sakkozzuk, hogy csak hullamzasban van gond, ha minden sima akkor popecul mukodik. Tobb mint 24 oraja ketyeg tokeletesen (kopkopkop). Mertunk fogyasztast, igen jelentos 1,2 l/ora :) :) atlag 4 csomos sebessegnel. A hajon az elet amugy mostansag eleg jonak mondhato, szerencsere nagyon nyugodt a tenger, nem tepaz minket, igy rendesen tudunk aludni-pihenni napkozben is. Tegnap probalkoztunk horgaszattal, persze eredmenytelenul :) de nem adjuk fel, ma ismet megprobaljuk. Igy hogy nyugis a viz, tudunk konyhazni is: ime nehany fogas. Ma estere nagyon szeretnenk Norfolkba erni, mert holnap megint kedvezotlenre fordul az idojaras, amit jo lenne ott kibekkelni. Sajnos a szelkormannyal is akadtak problemak, tobbek kozott ezert is lenne jo kikotobe menni, ott talan jobban hozzaferunk, es meg tudjuk szerelni. NJ ota nem tudtam furodni :) igy asszem az se artana, illetve megprobaljuk kimosni a cuccainkat. Ahogy neztuk mindefele van mosasra lehetoseg, bizakodoak vagyunk.
|
Hound positionClick on below map to see entire 2014 voyage
Archives
July 2015
Stories
All
|